100 yılı aşan tecrübe ve belirlediğimiz yüksek kalite standartları daima sağlıklı ve en lezzetli ürünleri üretebilmek için bizlere yol gösteriyor
Sağlık ve Beslenme

Sağlıklı Beslenme: Akdeniz Beslenme Modeli – Çift Piramit

Bugüne kadar yapılan araştırma sonuçlarına bakıldığında, Akdeniz tipi beslenenlerin ortalama yaşam sürelerinin uzun olduğu ve kronik hastalıklara yakalanma sıklığının oldukça düşük olduğu görülmektedir. Üstelik Akdeniz tipi beslenmek, ülkemizdeki besin çeşitliliği ve kültürel yeme alışkanlıkları göz önünde bulundurulduğunda çok da zor değildir.

BCFN tarafından elde edilen en önemli sonuçlardan biri, beslenme ve çevresel etkiyi ilişkilendiren Çift Piramit’tir. Bu aynı zamanda şirketin nasıl hareket etmesi gerektiğini belirten bir göstergedir. Şirketi daha iyi yöntemlerle üretim yapmaya, mevcut ürünlerini geliştirmeye ve yeni ürünler bulmaya teşvik eder.

Düzenli fiziksel aktivite ve keyifli öğünlerle birleştirilmiş, çeşit açısından zengin bir beslenme düzeni, UNESCO İnsanlığın Kültürel Mirası 2010’a göre Akdeniz Beslenme Piramidinin temelini oluşturur. 2010 yılından bu yana Barilla Gıda ve Beslenme Merkezi, bu Çift Piramit modelini yaratmak için bir başka değişkeni de bu Piramitle ilişkilendirmiştir: Gıda ve Çevre.

Çevresel Piramitte, gıdalar Gezegende mevcut doğal kaynaklar üzerindeki etkilerine göre konumlandırılmıştır. Böylece Akdeniz Beslenmesinin temelindeki gıdaların aynı zamanda en düşük çevresel etkiye sahip olduğu da gösterilmiştir. Aynı yöntemlerle insanların sağlığını ve çevreyi korumak hedeflenmiştir.

Akdeniz beslenme piramidi (Çift Piramit), kişisel özelliklere uygun öğün planlaması yapılması şartıyla, sağlıklı beslenmek, keyifle yiyip-içmek için son derece iyi bir yöntemdir. Besin piramidi çeşitli besin gruplarının tanınmasının yanı sıra, vücudunuzun ihtiyaç duyduğu besin öğelerini alabilmeniz için yol gösterir.

Bitkisel gıdalar grubu: Akdeniz piramidinde, tüm bitkisel gıdalar bir araya toplanmıştır ve gün içinde daha bol tüketebileceğiniz grubu temsil eder. Sebze, meyve, tahıllar, baklagiller, yağlı tohumlar (ceviz, fındık, badem…), zeytin, zeytinyağı ve hatta yemek pişirirken aroma ve lezzeti artırmak için kullanılan otlar ve baharatlar da bu grupta yer alır. Bu ot ve baharatlar yemek pişirirken kullanılan yağ ve tuz miktarını azaltır. Tüm bu bitkisel gıdalar, bireysel özellikler de göz önünde bulundurulmak şartıyla her öğünümüzde yer almalıdır.

Örneğin tahıl grubunda günlük tüketilmesi önerilen miktarlar kişiye göre değişebilmekle birlikte 6-11 porsiyon arasında değişebilir. 1 porsiyona örnek olarak 1 dilim ekmek, 2 yemek kaşığı makarna veya bulgur veya kuskus veya1 küçük patates veya ½ mısır gösterilebilir.

Sebze grubunda günlük tüketilmesi önerilen miktarlar 3-5 porsiyondur. Özellikle mevsime uygun, az işlem görmüş gıda tercih edilmeli, mümkünse az pişirerek tüketilmelidir. Sebzeler antioksidan vitaminlerden, minerallerden ve posadan zengindir.

Meyve grubu da tıpkı sebzeler gibi, vitamin, mineral ve posadan zengindir. Günlük tüketilmesi önerilen miktarlar 2-4 porsiyondur. Yağ tüketimi günde 2-3 porsiyonla sınırlandırılmalı, yağ olarak zeytinyağı tercih edilmelidir. Yağlı tohumlar için günlük tüketilmesi tavsiye edilen miktarlar 3-4 porsiyondur.


Barilla çift piramidini incelemek için görsele tıklayınız

Balık ve kabuklu deniz ürünleri grubu: Balık ve deniz ürünlerinin haftada en az 2 kez tüketilmesi önerilir. Haftada 2 veya daha fazla balık tüketiminin kalp hastalığı görülme riskini azalttığı bildirilmektedir.

Süt-yoğurt-peynir, tavuk ve yumurta grubu: Süt, yoğurt, peynir protein ve kalsiyumdan zengindir. Günlük tüketilmesi önerilen miktarlar 2-3 porsiyondur. Yağsız veya yağı azaltılmış süt ve süt ürünleri tercih ederek doymuş yağ tüketimi azaltılmalıdır.

Tavuk da proteinden zengindir, doymuş yağ miktarı kırmızı etten daha düşüktür, bu sebeple kırmızı etten daha sık tüketilebilir. Yumurta bireysel özellikler değerlendirilmek şartıyla (gıda alerjisi, diyabet veya kalp hastalıklarının varlığı gibi) haftada 0-4 adet arasında tüketilebilir.

Kırmızı et ve şeker-şekerli gıdalar grubu: Kırmızı et ve şekerli gıdalar piramidin tepe noktasında en az tüketilmesi gereken grubu oluşturur. Kırmızı et doymuş yağ ve kolesterolden zengin olduğundan, tüketilmesi tavsiye edilen miktar ayda 350-450 gram arasındadır. Yani haftada 1 kez, 1 porsiyon kırmızı et tüketimi tavsiye edilen miktarları karşılar.

Tatlı tüketimi de ayda birkaç seferle sınırlandırılmalıdır. Şekerli gıdaların enerjisi yüksek, besin değeri ise çok düşüktür. Burada tatlının yerine taze meyve tüketmek tercih edilebilir.