-
1877 – İlk Barilla dükkânı
açıldı
1877
yılında, Vittorio Emanuele Caddesi’nde, Pietro Barilla (1845-1912) yerel fırıncı
Isidoro Cobianchi’nin evinin bir bölümünde küçük
bir fırına bitişik bir dükkân açtı. Pietro Barilla, uzun yıllar
büyükbabası Vincenzo Lanati’nin fırınında çalışarak ekmek
ve makarna sanatının inceliklerini öğrenmişti.
-
1910 – Riccardo ve Gualtiero
şirketin yönetimine geçişi
1910 yılında, Pietro
Barilla’nın iki oğlu Gualtiero ve Riccardo, şirketin yönetimini devraldı.
Şirket onların yönetiminde endüstriyel üretime yönlendi. 1910
yılında “şehir duvarlarının dışında”, 80 çalışan ve günlük
80 ton makarna üretim kapasitesiyle gerçek anlamda ekmek ve makarna
üretimine başladılar.
-
1910 – İlk Barilla makarna
fabrikası
Viale Veneto yakınlarındaki ilk Barilla makarna fabrikası 1910
yılında açıldı. Fırında Alman Werner&Pfleiderer’in ürettiği
bir fırın yer alıyordu. Fırın, durmaksızın çalışarak günde 20 kental
ekmek üretimine olanak sağlıyordu.
-
1947 – Riccardo’nun
vefatı ve oğulları Gianni ile Pietro’nun yönetime geçişi
Pietro
(1913-1993) ve Gianni Barilla (1917-2004) şirket yönetimini 1947 yılında, Riccardo’nun
ölümünün ardından devraldılar. Modern bir gelişimi amaçlayan
iki kardeş sorumlulukları aralarında paylaştılar. Gianni; fabrika, yönetim
ve tedarikten sorumluyken Pietro da pazarlama, satış, reklam ve halkla ilişkileri
üstlendi.
-
1950 – ABD’ye yolculuk
8
Ocak 1950, Barilla ve İtalyan gıda kültürü için bir dönüm
noktası oldu. Pietro Barilla, yeni paketleme teknolojileri, reklam ve geniş ölçekli
dağıtım gibi konularda yeni gelişmeleri görmek için ABD’ye gitti.
ABD o dönemde savaşın vurmadığı tek batı pazarıydı. Bu “büyük
pazar" İtalya’daki herkes için bir ilham kaynağı olacaktı. Pietro Barilla,
ABD’de İtalyan pazarını en çok etkileyen sorunlar olan ürün
kalitesi, paketleme ve reklam gibi sorulara yanıtlar bulacaktı.
-
1952 – Fırın kapatıldı
1952
yılının sonunda Pietro Barilla ekmek fırınının kapatılmasına karar verdi. Ulusal
düzeyde bu sektörde rekabet edebilmek için ülkenin pek çok
yerine konuşlanmış büyük üretim tesislerine ihtiyaç vardı
ve şirketin bu yatırımı yapacak kaynağı yoktu. Pietro Barilla, makarna işine odaklanmaya
karar verdi. Ekmek pazarının büyük bir kısmını elinde tutan Barilla’nın
ekmek işinden çıkmasıyla yerel fırınlar Barilla’nın pazar payını bölüşürken,
Barilla’nın tüm işçilerini de kendi fırınlarında istihdam ettiler.
-
1957 – Viale Barilla’da
faaliyet başlıyor
İkinci
Dünya Savaşı’nın ardından, Pietro ve Gianni Barilla’nın cesur adımlarıyla
eski fabrika yıkıldı ve ünlü İtalyan mimar Gian Luigi Giordani’nin
tasarımıyla yeni bir fabrika inşa edildi. Sekiz yıl sonra da fabrikanın güney
kanadı Giordani tarafından tamamen yenilendi.
-
1965 – Rubbiano fabrikası
açıldı
1965
yılında Parma Rubbiano’daki yeni fabrikanın açılmasıyla birlikte ürün
çeşitlendirmesi de başlamış oldu. Kızartılmış ekmek ve grisini ile Barilla
bir kez daha ekmek işine geri dönmüş oldu.
-
1968 – Pedrignano fabrikasının
inşaatına başlandı
1968
yılında pazar dinamikleri şirketin Pedrignano’da yeni bir fabrikanın inşaatına
başlamasına neden oldu. Hedef dünyanın en modern makarna fabrikasını inşa etmekti.
Fabrika 1,5 milyon metrekare alan üzerine kuruldu. Bu muazzam büyüklük
Pietro Barilla’nın cesaretinin bilge bir yatırıma dönüşmei anlamını
taşıyordu. Fabrika ve üretim süreçleri 120 metrelik dünyanın
en uzun üretim bandıyla birlikte şirketin sürekli büyüme ve
gelişme hedeflerine yöneleceğinin de bir ifadesiydi.
-
1971 – Barilla Amerikan firması
Grace tarafından satın alındı
1970
yılının sonlarında sürdürülen ve birkaç ay süren görüşmelerin
sonunda Barilla kardeşler aile işinin hisselerinin büyük çoğunluğunu
Amerikalı çok uluslu Grace firmasına satmaya karar verdiler. 1971 yılının
Nisan ayında Barilla bir Amerikan firması oldu. Bu haber İtalyan basınında manşetlere
taşındı. Kimya sektörüne odaklanmış olan Grace bu yatırımla Avrupa’da
gıda işine girmiş oldu.
-
1973 – Voiello makarna fabrikası
satın alındı
Napoli’de
Torre Annunziata’da kurulu olan Voiello finansal bir krize girmişti. Bu tarihi
markanın itibarı stratejik önem taşıyan Güney İtalya’da da kuvvetlenmek
anlamını taşıyordu. Yatırım aynı zamanda orta sınıf bir marka olan Barilla’nın
Voiello ile yüksek kaliteli ürünlerin yer aldığı bir pazara da adım
atmasını sağladı.
-
1974 – Barilla Altamura değirmenini
satın aldı
1974 yılında tüm üretim zincirini kontrol altına tutmayı amaçlayan
Barilla, Bari’de yer alan ve İtalya’nın en büyük değirmeni
olan Altamura’nın %80’ini satın aldı (geriye kalan %20 1981 yılında
satın alındı). Altamura günlük 3 bin 500 kintel öğütme kapasitesine
sahipti.
-
1975 – Yeni Mulino Bianco
markası yaratıldı
Barilla, 1975 yılında Mulino Bianco markasıyla birlikte ürün gamını genişletti.
Mulino Bianco, fırında pişirilmiş ürünleriyle o dönemde yeni yeni
filizlenmeye başlayan sağlıklı ve doğal beslenme ile geleneksel beslenme alışkanlıklarını
birleştiren bir marka oldu.
-
1979 – Pietro Barilla şirketi
geri aldı
1979 yılında Pietro Barilla sekiz yıllık bir rüyayı gerçeğe çevirdi
ve aile şirketini Grace’den satın aldı. Bu satın alma şirketin imajına büyük
bir etki yaptı.
-
1987 – Barilla ve üniversite
1987 yılının Eylül ayında Pietro Barilla Bologna Üniversitesi tarafından
“Honoris Causa” unvanı ile onurlandırıldı. 1987 yılı aynı zamanda Barilla’nın
Parma Üniversitesi’ne yeni mühendislik fakültesinin inşaatı
için büyük miktarda bir bağış yaptığı yıl oldu.
-
1991 – Misko’nun satın
alınması ve Barilla Almanya’nın doğuşu
Barilla’nın İtalya sınırları dışına açılmasının yoğunlaştığı bu dönemde,
1991 yıolında Yunanistan’ın en önemli makarna üreticilerinden olan
Misko satın alındı ve aynı yıl Barilla Almanya faaliyete geçti.
-
1990-1993 – Pavesi’nin
satın alınması
1993 yılının Ocak ayında yıllarca süren satın almaların ardından Pavesi’nin
kalan %41 hissesi de satın alınarak şirketin tamamı Barilla’ya geçti.
-
1993 – Pietro Barilla’nın
ölümü
16 Eylül 1993’te Pietro Barilla arkasında aileye ve şirkete çok
güçlü bir mesaj bırakarak beklenmedik biçimde hayatını kaybetti:
“İlerleyin, cesaretle ilerleyin”. Pietro Barilla, yarım yüzyılı
aşan bir süreçte ürün kalitesi ve teknolojik inovasyon alanındaki
çabaları, insan gücüne saygısı, her türlü rekabette iyimserlik
ve iradesini koruması ve her şeyden önemlisi kişiliğiyle şirketin ruhu olmayı
başarmış ve şirketin gelişimi için yol haritasını çizmişti. Oğulları
Guido, Luca ve Paolo şirketin yönetimine geçtiler ve şirketin uluslararası
bir güç olması stratejisini odağa aldılar.
-
1980-1990 – Mulino Bianco
ürün gamını genişletiyor
En baştan beri pek çok ürünün Mulino Bianco markası altında
üretilmesi planlanıyordu. Markanın lansmanından bir buçuk yıl sonra
Barilla markası ile satılan ekmek dilimleri ve kızarmış ekmekler Mulino Bianoco
markasıyla satılmaya başlandı. 1977 yılında atıştırmalıklar ve dilimlenmiş ekmekler
ürün gamına katıldı. 1983 yılında “parti tatlıları” olarak
adlandırılan ve artizan pastane kalitesini yakalayan küçük bisküviler
piyasaya sürüldü. 1985 yılında kraker, 1986 yılında da “Torte
del Mulino Bianco” satışa sunuldu. Ardında “Pandolci”, “Pani
morbidi”, “Granetti” ve “Pangri” ürün ailesine
katıldı.
-
1994-2004 – Barilla Gıda
ve Türkiye
Barilla, 1994 yılında Türkiye pazarına Doğuş Grubu’nun bünyesinde
bulunan Filiz Makarna’ya ortak olarak girdi. 2004 yılında Doğuş grubunun tüm
payı Barilla tarafından satın alındı. 2004 senesinden bu yana Barilla, Bolu’daki
üretim tesisinde hem kapasite artırıcı hem de teknoloji geliştirici yatırımlar
yaptı. Bugün Barilla Gıda, bünyesindeki 422 çalışanı, Bolu’da
en modern teknoloji ile üretim yapan makarna fabrikası ve yaygın dağıtım ağı
ile ülkemizin lider gıda firmalarındandır.
-
1999 –Ames (ABD) ve Foggia
(İtalya) ikiz fabrikaların açılması
16 Haziran 1999’da uydu üzerinden yayınlanan bir törenle ikiz fabrikalardan
Ames, Guido Barilla ve Foggia da Paolo Barilla’nın katılımıyla hizmete girdi.
-
2002 – Kamps ve Harry’s
markalarının satın alınması
Mart ayında Barilla Alman gıda grubu Kamps Ag’yi satın aldı. Yapılan görüşmelerin
ardından Barilla 19 Temmuz’da şirketin tamamına sahip oldu.
-
2004 – Academia Barilla
İtalyan yerel gastronomi kültürü ve mirasının korunması, geliştirilmesi
ve tanıtılması amacıyla Academia Barilla kuruldu.
-
2003-2004 – Piccolini üretimi
başladı
İtalyan beslenme kültürünü İtalya sınırları dışına taşımak amacıyla
Barilla aile yaşamına yönelik bir ürün grubunun üretimine geçti.
Küçük çocukların beklentilerine uygun olarak küçük
boyutlu makarnalar ile tüm ailenin İtalyan mutfak kültürünü
yaşamasına olanak vermek amacıyla Piccolini yaratıldı. Fransa ve Almanya’daki
başarının ardından Piccolini 2004 yılında İtalya’da da piyasaya sürüldü.
-
2009 – BCFN’nin doğuşu
Barilla Gıda ve Beslenme Merkezi (BCFN), temel gıda ve beslenme konularını incelemek
ve bu sorunlara çözümler üretmek amacıyla kuruldu. Toplumsal
tartışmalar, bilimsel yayınlar ve kurumlarla iletişim; yıllardır şirket tarafından
teşvik edilen bu bilgi ve enformasyon çabasının önemli etkinlikleri
oldu.